In 2010 ga ik mijn derde Marmotte rijden. Eergisteren heb ik me ingeschreven voor weer een dag pijn en afzien voor maar 45 euro. En zojuist heb ik m'n startnummer ontvangen: 153. Eerste groep, lekker vroeg weg. Geen gezeur.
De komende Marmotte gaat mijn snelste Marmotte worden. De 8:31 van 2007 ga ik ruimschoots verbeteren. Hoe weet ik dat? Omdat ik dit jaar voor het eerst een trainer heb. Jazeker. Ik heb de afgelopen twee jaar best hard getraind, maar hard trainen wil niet zeggen dat je goed traint. En ik trainde niet goed. Nu ben ik pas sinds twee jaar cyclo's aan het rijden dus die kennis moet je opbouwen. En ik kan heel aardig keeperstrainingen bedenken, maar een fietstrainingsschema maken met als doel om zo hard mogelijk zware cyclo's te rijden is toch heel iets anders. |
Voordat ik met m'n trainer in zee ben gegaan had ik besloten niet meer te gaan spinnen maar een Tacx te kopen. Een Cosmos. Niet meer afhankelijk van de sportschool en de tijden waarop de spinningzaal beschikbaar is. Geen gezeur met reuze toffe instructeurs en niet meer het buitenbeentje zijn door als enige af te wijken van de lesprogramma's omdat ik m'n eigen programma wil volgen. Niet meer die vreselijke #*% muziek. Een ook nooit meer aftellen van 10 naar 0 in plaats van 8 naar 0 op een vierkwartsmaat. Aaarggghhh!
Toch blijft de vraag staan: hoe te trainen? Via de Tacxwebsite kwam ik aan de naam Frank Senders. De triatleet heeft een eigen bedrijfje waarmee hij sporters van verschillend niveau begeleidt. Ik heb paar keer gemaild, daarna een test gedaan en nu volg ik al weer drie weken zijn schema's. Zo'n vijf keer per week trainen, doordeweeks op de Tacx en in het weekend bij goed weer buiten op de MTB. Het gaat goed en ik verveel me niet, integendeel. En de trainingen zijn inderdaad anders dan ik gewend ben. Ik ga niet meer zo diep en voel me heel relaxed als ik van de fiets stap, en ik heb toch het gevoel dat ik train. M'n eerste cyclo is in mei 2010 en ik hoop dan de resultaten van mijn werk te mogen terug zien in een scherpe tijd en een goed gereden koers. Tot dan is het luisteren naar de trainer en de motivatie opschroeven door op het stuur van m'n fiets die nu op de Tacx staat een stuk karton te plakken en daar met viltstift een nummer op te schrijven: 153. Meer verhalen vind je hier. |
Leave a Reply