Afgelopen vrijdag heb ik bij Frank Stalpers in Meerle (B) m’n tweede een fietstest uitgevoerd. Het was tevens de eerste ontmoeting met Frank, tot dan hebben we elkaar alleen via email gesproken.
Het werd een leuke ontmoeting. Frank nam ruim de tijd voor de test en we hebben de aanpak voor de komende periode een beetje doorgenomen. Na het vergelijken van de test met die van december is de conclusie van Frank dat er veel vooruitgang is geboekt. De verschillende waardes zoals het V02max en de hartslag geven aan dat ik sterker word en dat de trainingen effect sorteren.
Dat had ik natuurlijk zelf ook al gemerkt in de praktijk. Voor mij is het lastig om conclusies te trekken op basis van de getallen. Het is het eerste seizoen dat ik fietstesten uitvoer dus ik kan niet meten hoever ik nu ben in vergelijking met andere jaren. Ik vermoed wel dat Lance en Alberto niet wakker hoeven te liggen van mijn testresultaten.
In de komende periode zal er aandacht worden besteed aan het trainen in de hoge hartslagzones. Het uithoudingsvermogen kan daar verbeterd worden met bv bloktrainingen viaducten opsprinten, ik zie er naar uit. Verder natuurlijk ook de basis blijven versterken met lange duurtrainingen.
Een paar getalletjes:
dec2009 | mrt2010 | |
V02max/kg* | 42 | 54 |
MaxHrt per minuut | 186 | 186 |
Omslagpunt (AT) (hartslag/m) | 179 | 178 |
Vermogen bij AT (watt) | 384 | |
Power to Weight ratic (watt/kg)** | 4,5 | |
Vetpercentage | 11% |
* V02Max/kg -> 60 ml/kg is de norm
** Power to weight ratic -> 4,5 tot 5,5 watt/kg is de wedstrijdnorm
Trainingsuren 2008/2009 (spinning en race) vergeleken met 2010 (tacx, mtb, race, zwemmen). Ik train niet veel meer, alleen wel beter.
Week | 2008/2009 | 2009/2010 |
45 | 4:29 | 0 |
46 | 7:10 | 0 |
47 | 4:26 | 4:00 |
48 | 5:30 | 6:00 |
49 | 4:50 | 6:49 |
50 | 7:50 | 8:46 |
51 | 7:50 | 7:45 |
52 | 0 | 4:00 |
1 | 0 | 7:34 |
2 | 1:20 | 6:05 |
3 | 7:40 | 9:19 |
4 | 7:20 | 11:26 |
5 | 5:32 | 6:41 |
6 | 11:00 | 9:19 |
7 | 7:55 | 10:14 |
8 | 11:40 | 8:37 |
9 | 8:54 | 9:45 |
10 | 6:25 | 6:45 |
11 | 11:09 | 12:35 |
12 | 13:26 | 10:50 |
Leave a Reply